Вашите права
Основни права на потребителите на финансови услуги
Защитата на потребителите на финансови услуги е сред водещите фактори, осигуряващи ефективно функциониране на финансовите пазари и способства за понижаване на рисковете по отношение на пазарната стабилност.
Право на информация за предлаганите финансови услуги
Финансовите институции са задължени да предоставят предварителна информация на потребителя във връзка с евентуалния му избор и закупуване на финансов продукт. Присъщите характеристики на финансовия продукт и свързаните с използването му рискове са съществени елементи на информацията, необходима на потребителя за вземане на решение.
Право на защита на икономическите интереси на потребителите при използване на нелоялни търговски практики и способи
- Заблуждаващи търговски практики – Търговската практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и следователно е подвеждаща, или когато по някакъв начин, включително чрез цялостното ѝ представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение средния потребител, и има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика;
- Агресивни търговски практики – Търговската практика е агресивна, когато от целия ѝ фактически контекст и като се вземат предвид всички нейни характеристики и обстоятелства, и поради използването на тормоз, принуда, включително използването на физическа сила или злоупотреба с влияние, следва, че тя променя или е възможно да промени съществено свободата на избор или поведението на средния потребител, което води или може да доведе до вземането на търговско решение, което средният потребител не би взел без използването на тази търговска практика
Забрана за неравноправни договорни условия
- изключва или ограничава правата на потребителя, произтичащи от закон, по отношение на финансовата институция или на друго лице при пълно или частично неизпълнение или неточно изпълнение на договорни задължения, включително изключва възможността за прихващане на задължение към търговеца или доставчика с друго насрещно вземане, което има спрямо него;
- поставя изпълнението на задълженията на търговеца или доставчика в зависимост от условие, чието изпълнение зависи единствено от неговата воля;
- задължава потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка;
- позволява на финансовата институция да се освободи от задълженията си по договора по своя преценка, като същата възможност не е предоставена на потребителя;
- позволява на финансовата институция да прекрати действието на безсрочен договор без предизвестие, освен когато има сериозни основания за това;
- позволява на финансовата институция да променя едностранно условията на договора въз основа на непредвидено в него основание;
- позволява на финансовата институция да променя едностранно без основание характеристиките на стоката или услугата. Неравноправните клаузи са нищожни, тоест не пораждат правно действие.
Право на достъп до съдебни и извънсъдебни процедури за разрешаване на потребителски спорове
Право на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им
Право на сдружаване с цел защита на интересите им
- получават информация за проекти на нормативни актове, отнасящи се до правата и интересите на потребителите, и да дават становища по тях;
- информират контролните органи за случаи, в които са нарушени правата на потребителите;
- получават информация от държавните и общинските органи за проекти на методики за формиране цените на обществените услуги, свързани с топлоснабдяване, електроснабдяване, водоснабдяване и канализация, транспорт, пощенски съобщения и електронни съобщения;
- съдействат за разрешаване на спорове, възникнали между потребители и търговци;
- сезират съда за нарушаване на правата и интересите на потребителите в случаите и при условията на този закон;
- сключват колективни споразумения със сдруженията на търговците.
Държавните органи и органите на местното самоуправление и местната администрация оказват съдействие на сдруженията на потребителите в дейността им, свързана със защита на потребителите.
Право на защита на личните данни
Личните данни на потребителите са неприкосновени и могат да се обработват само от регистрирани администратори на лични данни.
Лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци.