Жалба до Комисията за финансов надзор
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Какво ще се случи ако подам жалба към КФН?
По Вашата жалба КФН ще извърши проверка, за да установи дали дружеството е спазило съответните нормативни изисквания, в това число нормативно заложените срокове и процедури. В случай, че бъде констатирано нарушение, КФН може да открие административно наказателно производство.
Какви са правомощията на Комисия за финансов надзор?
Трябва да знаете, че КФН има ограничени законови правомощия по отношение на споровете на потребителите с поднадзорните на КФН дружества и може да се произнася единствено във връзка със спазването на нормативните изисквания, уреждащи дейността им и по които компетентен орган е КФН. Например, ако Вашият застраховател не се е произнесъл в срок по заведена от Вас щета пред него, КФН може да му състави акт за установяване на административно нарушение. Но ако застрахователят се е произнесъл в законовоустановения срок с определен от него размер на обезщетението, а Вие не сте съгласен с размера му, то КФН няма правомощия да изисква от застрахователя да го промени. В случай като този следва да потърсите правата си по съдебен ред.
Какво трябва да съдържа жалбата към КФН?
Писмената жалба трябва да съдържа информация за Вашето име, адрес за кореспонденция, електронна поща, ако имате такава и искате да получите отговора в електронен формат и друга информация, описание на конкретния проблем, въпросите и исканията Ви в тази връзка. Приложете и копия на документи, които се отнасят към случая.
Например, в случай на възникнал проблем с Ваша застраховка, към жалбата приложете копие от застрахователната полица, както и копия от кореспонденцията със застрахователя. Ако имате проблем с инвестиционен посредник или с пенсионноосигурителното Ви дружество, можете да приложите копие от сключен договор и копия от кореспонденцията с дружествата.
Как КФН извършва проверка във връзка с получената жалба?
- Като първа стъпка КФН преценява дали информацията и документите, които сте представили във връзка с Вашата жалба са достатъчни, за да може да изрази мотивирано становище по случая. Възможно е институцията да се свърже с Вас, ако има нужда от допълнителна информация.
- КФН изисква от дружеството (или лицето), срещу което е подадена жалбата, обяснения по случая, както и копия от документи, свързани със жалбата.
- Дружеството е длъжно да отговори в определения срок, като даде пълни разяснения и представи всички данни, относими към случая.
- Въз основа на получената информация и документи КФН извършва детайлен анализ на конкретния случай и уведомява жалбоподателя за резултатите от проверката.
- Ако бъде установено, че дружеството не е нарушило законовите изисквания, включително установените срокове и процедури, КФН уведомява за това жалбоподателя, като едновременно с това му предоставя полезна потребителска информация.
- В случай, че в процеса на проверката бъде установено извършено административно нарушение, КФН предприема съответните мерки, като уведомява за това жалбоподателя.
- Срокът за отговор по жалби зависи от спецификата, сложността на представения проблем, както и от необходимото проучвание по конкретния случай.
Как се подава жалба към КФН?
Жалба в Комисията за финансов надзор може да подадете по няколко начина:
- онлайн тук;
- да изпратите жалбата по електронната поща на адрес: delovodstvo@fsc.bg
- да изпратите жалбата по пощата на следния адрес:
Комисия за финансов надзор
Ул. „Будапеща” №16
1000 София
- да я подадете лично в деловодството на КФН (на същия адрес)
При нужда от повече информация може да се обърнете към КФН по някой от следните начини:
Информационен център: 0800 40 444
При подаване на жалбата се уверете, че сте получили входящ номер. Когато жалбата е изпратена по електронен път, Вие получавате входящ номер, веднага след регистрирането ѝ в деловодната система на КФН.
Добре е да знаете, че ...
Дори и проблемът Ви да е извън компетностите на КФН, то информацията, която Ви се предоставя в отговора, може да Ви бъде много полезна във връзка с Вашите следващи действия. Обичайна практика на КФН е в отговори до жалбоподателите да предоставя информация за правата на жалбоподателите, свързана с ползвания от тях продукт или услуга, съвети как да защитят правата си в конкретната ситуация и къде могат да получат допълнителна информация по интересуващия ги въпрос.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=“https://www.youtube.com/watch?v=22KCEr-Yp-g“ title=“Подаване на жалби в КФН“][/vc_column][/vc_row]